tirsdag den 20. januar 2009

What the fuck do i know-indlægget


Når man i danske medier eller på diverse sundhedsklinikker landet over skal anskueliggøre det skadelige ved cola, viser de altid colaens sukkerindhold målt i sukkerknalder. Det er mildt sagt en smule forhalet, sukkerknalden er ikke et objekt som den almene unge dansker har et forhold til - For 30 år siden, helt sikkert. Men det eneste forhold til sukkerknalden jeg har er fra sundhedsklinikker der tilbød mig dem før en vaccine. Hvorfor ikke bare fortælle folk hvor mange kalorier det er eller vise hvor meget det er i fedt.

Hvorfor spiller søde Edward Norton altid roller som hardcore slagsbror, når han praktisk talt ikke ser hardcore ud. Det lykkedes i alle tilfælde godt, men han ser alligevel altid så uskyldig og sød ud.
Interresante pointer med grobund for udemærkede blogs. Jeg ser blog-mediet som en start på fremtidens litteratur, men som et medie der er brug for at blive evalueret (Det kunne man skrive en hel blog om). For bloggere har ofte et problem med at stå ved det de siger og modsige hele deres perspektivering ved at afslutte med: "Fuck det" eller "Hvad fuck ved jeg om det".. Hvis det virkelig er synspunktet ville man aldrig have kastet sig ud i skrivningen.

Der er chance for at det fænomen blot viser bloggerens mangel på færdighed til den svære kunst at afslutte en tekst. Og jeg kender det fra mig selv, jeg er selv et udtryk for dette fænomen.

Jeg tror ikke på endegyldige videnskablige former for afslutninger, litteratur, film og musik mediet er igennem årene blevet fastlåst i videnskabens forklaring på den perfekte dramaturgi, spændingsbølge eller sangformel. Men videnskab er ikke konstant, men en måde hvorpå man forklare nogle ting ud fra nogle forudsætninger som sagtens kan ændres. En gang sagde videnskaben at jorden var flad og senere at den var rund og om 100 år er den noget helt 3.

Pointen er at der ikke er nogen fast form for hvordan en blog skal se ud, men at det ville klæde bloggen som medie at afslutte ordenligt lige så vel som det klæder bloggen med velformuleret sprog.
Det er ikke for at lege smagsdommer over folks personlige bloghåndværk, men for at pointerer at What the fuck do i know-syndromet er modsigende med det at skrive til folk.


og inden i klikker væk så husk at tjek TV on the Radio - Dear Science!

Ingen kommentarer: