tirsdag den 31. marts 2009

The Curious Case of Being Young

I følge samfundets tunge røster må jeg anses for at være indbegrebet af en ungdomskliché!


  • Et menneske med visioner og tro på at mit liv kan udarte sig til noget ekstraordinært og spændende.

  • Et menneske der tror på at jeg kan få en karrierer frem for et job.

  • Et menneske der tror på at mennesket ikke er grådigt og egoistisk og derfor på at man kan omstyrte den indeffektive og historisk udspillede planøkonomi.

  • Et menneske der ikke mener at sprut og smøger kan stå i stedet for kone og børn.

  • Et menneske der håber på at kunne tro på fremtiden, selv når min egen er blevet fortid.

Normen i vort samfund er jo at starte et monogamt forhold på baggrund af overfladiske modsætningerne til mine forældres og derefter fordømme mine 2 børns oprør imod mig. Det er blevet en kliché i blandt unge at gøre oprør imod deres forældre, samfund og det rationelle liv.


Nogle gange ville jeg ønske at nogle havde historien på bånd, så vi blot kan se at oprøret imod forældreer noget meget nyt. Før dette århundrede var det langt mere sandsyneligt at man kopierede sine forældre og videreførte deres erhverv - Specielt når man er proletarisk og ikke har en arv at sælge ud over sin egen arbejdskraft.


Men man skulle da være et skarn ikke at tro på et andet samfund hvis man tror på at historiens bånd kan vise at mennesket ikke nødvendigvis er indstillet til at markedsøkonomien er det ypperste stadium. Men så vil tiden vise om dette er en face som blot holder indtil jeg har en stiftet familie at forsørge ved fast job. Et job der indtjener nok til at jeg skal betale en topskat jeg vil formindske og jeg derfor ser interesse i at blive borgerlig. Eller om finanskrisen og 20 års nedskæringer på den offentlige sektor for folk til at indse at vi alligevel ikke har nået menneskets ypperste stadium - at historien ikke er død og at evolution er muligt.



Ingen kommentarer: